Det bedste tip til din hjemmeside

Der er en bestemt ting du kan gøre, for at sikre at dine indlæg på hjemmesiden bliver læst!

Hjemmesider kan fungere på forskellige måder i forhold til hvordan de kommunikerer. Nogle hjemmesider er meget visuelle, de sælger primært en stemning eller en følelse, som gerne må være intuitiv og uden ord – folk skal bare få lyst til at tilbringe mere tid i universet, og selv gå på opdagelse i det brand som ligger bagved.

Andre hjemmesider skal primært informere klart og tydeligt; og der skal være så LIDT stemning og følelse over dem som muligt – sådan er det med mange offentlige hjemmesider.

Og så er der de hjemmesider, som både med billeder ord skal prøve at gøre begge dele: Informere om produkter og nyheder, men gøre det på en måde så man fornemmer en bestemt, positiv, følelse eller stemning. De skal fænge, og være tydelige nok til at vække opmærksomhed men må ikke risikere at støde målgruppen fra sig.

Det er dem, vi laver flest af.

I denne type af digital kommunikation er OVERSKRIFTERNE afgørende. Det er dem, der fanger læsernes opmærksomhed, og det er dem som sammen med et billede vækker interesse og lover at det er værd at klikke på læs mere-knappen.

Vi har fundet 2 gode hurtige råd på bloggen tekstforfattertips.dk , og giver dig her nogle forslag til hvordan du kan bruge dem:

TIP 1: FANG DIN LÆSER MED TRIGGERORD.
Triggerord er de ord, som bruges på Ekstra Bladets spisesedler, og i click-bate annoncer på internettet. Det er slagkraftige og værdiladede ord med en bred appel, som gør din læser nysgerrig.

Eksempler på triggerord som de bruges af Ekstra Bladet er ”ydmyget”, ”snyd”, ”skandale”, ”advarsel” eller ”livsfarlig”.

– allesammen ord som fanger potentielle læseres opmærksomhed, og (måske) får dem til at købe en avis, fordi de da lige skal vide HVEM der snyder, og HVAD skandalen er.

Vi kan se at gode overskrifter virker!

Det kan derfor være en god ide at finde dine triggerord, og prøve at bruge dem så meget som muligt kreativt i dine overskrifter.

Hvis du sælger teaterforestillinger, kan triggerordene være alt lige fra ”overraskende”, ”frydefuldt”, ”tankevækkende” eller ”rørende” – til ”kæmpesucces”, ”røvbasker”, ”chok på scenen” ….. eller hvad der nu passer til din genre.

Hvis man skal sælge billetter eller fortælle om en succes, er tal ofte også en god ide.

Så hvis man feks. skulle fortælle succeshistorien om Børneteaterfestival 2017, kunne man bruge et stort tal og et usandsynligt spillested, til allerede i overskriften at vække nysgerrighed og vise festivalens bredde og succes: ”20.000 publikummer og teater i en kornsilo”

TIP 2: GIV DIN LÆSER EN GRUND TIL AT LÆSE MERE

Vi lever i opmærksomhedsøkonomiens tidsalder.

Den mest knappe ressource, det som folk er mest nærige med, og det som er flest penge værd for ex. annoncører, er opmærksomhed.

Dine tekster og illustrationer/fotos er i HÅRD konkurrence med 10.000 andre ”opmærksomhedstyve”, som også prøver at lokke dine læsere til at bare liiige bruge 3 minutter eller 67 sekunder af deres tid og opmærksomhed på noget. Den konkurrence skal du sætte dig for at vinde, for ellers kan du være helt sikker på at du taber!

At du giver din læser grund til at læse videre, er altafgørende for om din tekst bliver læst. Din overskrift er den lokkemad der sælger din tekst, og en god måde at sælge dit indhold på er ved at give et løfte og bruge en ”skabelonoverskrift”, med overskriftsåbnere, som begynder med enten:

  • ”Det…”
  • ”Derfor…”
  • ”Sådan…”
  • ”Her…”
  • ”Disse…”

Du kender helt sikkert måden, overskriftsåbnerne bliver brugt på, når du klikker rundt på nettet:

  • Det skal du undgå, hvis…”
  • “Derfor skal enhver tekstforfatter kende de 5 nyhedskriterier”
  • Sådan skriver du geniale overskrifter…”

Overskrifterne virker fordi de giver din læser en følelse af at der er noget vedkommende går glip af, hvis IKKE han læser videre. 

De giver et klart incitament til at læse videre, og der  bliver stillet noget konkret i sigte. Åbningsordene lover dig noget på denne måde:

  • “Det…” refererer til noget meget specifikt, som du gerne vil finde ud af, hvad er.
  • “Derfor…” giver lovning på en forklaring. Og du vil gerne have en forklaring på noget, der er vedkommende og relevant.
  • “Sådan…” giver lovning på noget, du kan bruge. Og ja, du vil gerne have tips og tricks serveret, ikke?

Så hvis vi feks. skulle vende tilbage til fortællingen om succeshistorien om Børneteaterfestival 2017, og bruge overskriftsåbnere, kunne man gøre det sådan her:

”Sådan sælger man 20.000 teaterbilletter”

”Det vi lærte af Børneteaterfestival 2017”

”Derfor lykkedes Sønderborg”

God fornøjelse !